کد خبر: 1229313
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۰
بیژن مقدم، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران:‌
موزه روش نگاه کردن به جزئیات را برای دستیابی به کلیات زندگی می‌آموزد و حس احترام به داشته‌ها را در انسان زنده می‌کند. شاید به همین دلیل است که هم نشاط اجتماعی می‌دهد و هم اطلاعاتمان را زیاد می‌کند

جوان آنلاین: معمولاً پایان هفته‌ها فرصتی برای یک گردش کوتاه و دورهمی‌های خانوادگی است تا خستگی یک هفته کاری و تحصیلی فرزندان با گذران اوقاتی خوش کاهش یابد. در نگاهی کوتاه کمتر خانواده‌ای را می‌بینیم که از مقابل یک موزه یا یک مکان تاریخی رد شود و بازدید از آن مکان را به عنوان یکی از تفریحات خود لحاظ کند. شاید به این دلیل باشد که فکر می‌کنند بهتر است به مکان یا محلی بروند که توأم با نشاط و سرگرمی باشد یا وقت‌شان را در مکانی بگذرانند که اطلاعاتی به آن‌ها بیفزاید. این نشان می‌دهد مردم با کارکرد‌های موزه غریبه‌اند و نمی‌دانند اتفاقاً موزه از جمله مکان‌هایی است که به خاطر کارکرد‌های مختلف، بازدید از آن‌ها هم نشاط دارد و هم اطلاعات عمومی‌شان را زیاد می‌کند. 
بیژن مقدم مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در تعریف موزه و کارکرد‌های آن می‌گوید: «موزه محلی است برای بازدید عموم مردم. آن‌ها را به گذشته و هر آنچه از دوردست‌ها باقی مانده است پیوند می‌دهد و با فرهنگ، آداب، رسوم، عقاید و تکنولوژی دوردست‌ها آشنا می‌کند. موزه روش نگاه کردن به جزئیات را برای دستیابی به کلیات زندگی می‌آموزد و حس احترام به داشته‌ها اعم از گذشته و حال را در انسان زنده می‌کند، چون به اشیاء جان و ارزش دوباره می‌بخشد. شاید به همین دلیل است که هم نشاط اجتماعی می‌دهد و هم اطلاعات‌مان را زیاد می‌کند.»
مقدم علاوه بر موارد فوق درباره اهمیت بازدید از موزه‌ها و تأثیرات آن در سبک زندگی و فرهنگ مردم اظهار می‌دارد: «بی‌تردید مردم به خصوص جوانان و نوجوانان هر مقدار با گذشته‌شان که دارای قدمت بسیاری است و نشان‌دهنده عمق تمدن، فرهنگ مردم و کشورمان در طول تاریخ است، آشنا شوند، می‌توانند با سرافرازی، سربلندی، روشنگری و آگاهی بیشتر شرایط را تحلیل و نقش خود را در حفظ استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ایفا کنند.»
با توجه به نکاتی این مدیر مجموعه فرهنگی-تاریخی نیاوران در اهمیت موزه‌ها و بازدید آن‌ها برای خانواده‌ها بیان داشت، اما این سؤال به ذهن می‌رسد که چرا خانواده‌ها به خصوص جوانان و نوجوانان در استفاده از این فرصت غنی بی‌رغبت‌اند و نسبت به بازدید این دسته از مکان‌ها کم توجه‌اند؟! مقدم در پاسخ می‌گوید: «یک روی آن به متولیان در این حوزه بر می‌گردد و آن‌ها باید بتوانند محیطی دلچسب برای مردم فراهم کنند. اما قبل از آن باید بگویم من بیشتر به ناآشنایی جوانان با موزه‌ها معتقدم و به قهر اعتقادی ندارم. چراکه آنچه در مجموعه بزرگی مانند نیاوران شاهدم، مراجعه مشتاقانه جوانان است. از طرفی درست است اگر بگوییم در معدل کشوری انواع موزه‌های در کشور سهم موزه‌ها در سبد فرهنگی مردم بسیار کم است، اما راهکار چیست و چطور می‌توان این جذابیت را ایجاد کرد تا توجه مردم بیشتر شود؟»
وی در ادامه می‌افزاید: «از جمله راهکار‌های جذاب کردن موزه‌ها برای مردم زنده نگه داشتن موزه‌هاست چه به لحاظ طبیعی چه به لحاظ اشیا و چه به لحاظ رویداد‌های مرتبط که می‌تواند مردم را جذب کند. بهره‌گیری از مناسبت‌های مختلف برای ایجاد رویداد‌های فرهنگی و تاریخی می‌تواند به جذابیت موزه‌ها کمک کند. تبلیغات هم در این مسیر حتماً مؤثر است و باید در بودجه‌ها سهمی برای آن در نظر گرفته شود. هر چند با توجه به توان مالی و امکانات در اختیار شهرداری‌ها معتقدم آن‌ها در این جهت هم وظیفه دارند هم مسئولیت.»
مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برای ترغیب مردم به اهدای اشیای تاریخی و فرهنگی به موزه‌ها می‌گوید: «تأسیس موزه خصوصی یا اهدای داشته‌ها و اشیایی که می‌تواند معرف تاریخ و فرهنگ ملت ما باشد اقدامی ارزشمند است. به نظرم با احترام و قدرشناسی نسبت به آن‌ها می‌توان گامی در جهت ترویج موزه‌داری یا اهدای اشیای تاریخی برداشت. اعلام فراخوان و پذیرش و ارزش‌گذاری درست برای اشیای اهدایی و ثبت شیء اهدا شده به نام اهدا کننده و نمایش آن یا حتی در صورت امکان خرید اشیای تاریخی - فرهنگی به شکل هدفمند از جمله راهکار‌هایی است که می‌توان از آن برای ترغیب مردم استفاده کرد.»
مقدم درباره جلب مشارکت مردم و بخش خصوصی برای مشارکت در اداره و نگهداری موزه‌ها و راه‌اندازی موزه‌های تخصصی و خصوصی نیز می‌گوید: «دولت از توانمندی، استعداد و علاقه‌مندی مردم در ایجاد، حفظ و استمرار موزه‌ها بهره بگیرد و حامی آن‌ها باشد. موزه‌داران و مجموعه‌داران خصوصی، تجربه‌های گران‌سنگی در این خصوص داشته، اما انتظارات کمی در مسیر رشد و بالندگی از دولت دارند. اگر این موارد با حمایت دولت همراه شود، در آن صورت شاهد اتفاقات بزرگی در کشور خواهیم بود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار